”Somepresenssi on työelämäni henkivakuutus”

Somepresenssi Työhaastattelu Työnhaku

Työhaastattelussa ja työnhaussa ollaan hyvin yksin. ”Joudumme” myymään itsemme, itsemme ja itsemme, ja taitavimmat kykenevät todistamaan suoraan asiakkaalle tai työnantajalle tuodut hyödyt. Haluan kuitenkin löytää vastauksen: miten ihan jokainen hyötyisi työnhaussa omasta somepresenssistä?

Ihmiset ostavat työtä tyypillisesti ihmisiltä, joista he pitävät, joihin he luottavat ja ketkä he tuntevat. Omaan somepresenssiin panostaminen on yksi keino vaikuttaa näihin asioihin jo ennen työhaastattelua ja työnhakua. Omalla ajalla aloitettu somepresenssiin panostaminen on erittäin näkyvä merkki siitä, että yksilö haluaa oppia ammattilaisuudessaan seuraavan tason.

 

Ei kannata kuitenkaan myydä omaa ammattitaitoaan vallankumous mielessä – some on herkullinen ympäristö pienelle valheenpoikaselle, mutta siihen en kannusta ketään lähtemään.

 

Somepresenssi kasvaa, kun valitun teeman tai aiheen ympärille kerääntyy joukko muita, joiden mielenkiinnon kohteet ovat samat kuin sinulla. Kasvu ei tapahdu päivässä vaan somepresenssin kanssa kannattaa olla kärsivällinen. Kasvua kuitenkin helpottaa somessa välitetty aitous, sillä mahdollisten tulosten odottaminen on henkisestä helpompaa silloin, kun ei ole tullut luvanneeksi katteettomia lupauksia.

 

Jos sinulla on lahjakkuutta johonkin, voit olla myös persoonallisempi.

 

Somepresenssiin panostamalla yksilö alkaa ”myydä omaa kalenteria alihintaan”. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotamme pyyteettömästi aitoa lisäarvoa myös toisille ihmisille. Tässä kohtaa myös työnantajat voivat kiinnostua ihmisestä, joka tarjoaa arvoa verkostolleen ilman kenenkään erillistä pyyntöä. Lisäarvo ja tuotettu sisältö voivat olla suoraan työelämään liittyvää, mutta alkuun päästäksesi, voit yhtä hyvin aloittaa harrastuksistasi.

Miten somepresenssin arvo määräytyy?

Jos ihmisen palkka määräytyy hänen synnyttämän arvon vaihtoehtoiskustannuksen kautta, somepresenssin arvo määräytyy ainakin aluksi sillä, mitä teet toisten ihmisten eteen. Mikäli somepresenssistä haluaa saada tuloksia työelämä-mielessä, somepresenssisi muodostuu pitkälti palvelun ja sisällön tuottamisesta toisille ihmisille. Koska arvo on aina mitattava hyöty, jokaisen omaa somepresenssiä mittaa hänen itse asettamansa mittarit. Mittaroinnin kautta päästäänkin tärkeimpään kysymykseen; mikä on oman somepresenssisi tavoite? Onko se työllistyminen vai uralla eteneminen?

 

Somepresenssin panostamiseen uhrautuu paljon aikaa. Kuuntele tästä tarinani.

 

Ennakkoon someen budjetoitu aika saattaa estää aloittamasta mitään. Tällöin ihmiset pelkäävät menettävänsä arvokasta aikaa, eivätkä näe somepresenssin panostuksen tuovan selkeitä hyötyjä itselleen. Toinen ääripää on luulla, että ammattilaisuuden kokeminen pelkästään omassa somepresenssissä toisi automaattisesti palkinnon myös ”oikeassa elämässä.”  Yksi somessa vietetty vuosi kertoo loppu viimein vain sen, että tarvitsemme vielä toiset seitsemän vuotta tehdäksemme siitä itsellemme työkalun.

Somepresenssi on sen näköinen, minkä eteen taistelet

Miettiessämme, miksi jotkut panostavat somepresenssiin ja toiset taas eivät, kannattaa aivan aluksi miettiä, mitä kukin arvottaa elämässään. Ehkä me kaikki haluamme panostaa terveyteen ja ihmissuhteisiin, mutta on myös meitä, jotka näiden tärkeiden asioiden jälkeen miettivät omaa työmarkkina-arvoaan ja haluavat vaikuttaa siihen somessa. Somepresenssi ei suinkaan ole ainoa keino vaikuttaa työmarkkina-arvoonsa, vaan yksi keino niistä. Henkilökohtaisesti olen kokenut oman somepresenssin työelämän henkivakuutena. Somen kautta minun on ollut helppo viestiä omasta osaamisesta sekä kehittymisestä.

Koska sosiaalinen media näyttää meille toistemme elämää aina vain siloitellusti ”profiilikuvan verran”, pyrin itse välttämään ylimielisen ulosannin levittämistä. Ihmiset eivät näe koskaan kokonaista kuvaa, joten vääränlainen viestintä, vahva ja pikainen somepresenssiin panostaminen voivat äkkiä näyttäytyä yliyrittämiseltä. Uskon kuitenkin, että me kaikki haluamme antaa omassa somessa aitoa kuvaa itsestämme.

Tämän tarinan loppuun sopiikin hyvin Jari Sarasvuon kiteytys:
Ihmiset, jotka eivät yliyritä

a) osaavat työnsä
b) heidän kanssaan on mukava tehdä töitä
c) pitävät lupauksensa.

Jarin mukaan riittää, kun näistä kolmesta yllä olevasta osaa edes kaksi.


Jos haluat konkreettisia vinkkejä ja keinoja somen kautta työllistymiseen sekä somepresenssin kehittämiseen, liity mukaan tulevaan webinaariin. Ilmoittautuminen alta:

Somepresenssi työllistymisen keinona_TuomasHaapsaari_ValtteriKarjula

Send this to friend