Murretaan myynnin myytit

Myynti Työelämä Työnhaku

Työelämän polttava puheenaihe kuuluu, kuinka lisätä työnhakijoiden ja työntekijöiden kiinnostusta myyntiä kohtaan? Avoimia myynnin työpaikkoja on valtavasti ja saadakseen nuo kaikki täytetyksi, meidän myyjien on murrettava kaikki myytit.

Olen myynyt lyhyen työelämäni aikana myyntikoulutuksia, perustuksia ja asiakastarinoita. Jouduin pienenä poikana myymään ideoitani ja tarpeitani isälleni, sillä yleensä hän istui perheemme rahakirstun päällä. Nyt myöhemmin hahmotan myynnin laajempana kokonaisuutena, sillä myynti on tapa, jolla pääsen oman elämän tavoitteeseen.

Nykyinen työni markkinoinnissa on myös myyntiä. Aivan sivun alhaalla mainostettuun webinaariin on myytävä jokainen paikka.

Ihmiset, jotka pystyvät näkemään myynnin isompana kokonaisuutena kuin pelkästään puhelinsoittona, ovien pimpottamisena tai sähköpostina, sekä menestyvät työssään paremmin että tykkäävät siitä. Myöskään työnantajilla ei ole ongelmaa rakastaa sellaista työntekijää, joka kohdistaa kaiken energian ja ajan asiakkaiden kanssa toimimiseen. Vanhan sanonnan mukaan, myyjän ei tarvitse koskaan pelätä työttömyyttä.

Myytti kerrallaan pinoon

Aivan ensimmäisenä myyttinä, myynnin kerrotaan yleisesti olevan maailman p**skinta hommaa. Toiset saattavat mieltää myyntityön tuputtamisena ja silloin myyntiä tehdään pelkästään puhelimen välityksellä. Osa myyttien levittäjistä kuiskivat kavereilleen, kuinka vaikeaa on uskoa tuotteeseen, sillä myytävää tuotetta ei kukaan halua ostaa.

Ehkä hulluin myytti on se, että myyntityössä ei kuulemma opi mitään. 

Näitä myyttejä kertomalla perustellaan hätäisesti, miksi myyntityötä ei haluta tehdä. Kärjistäen, kerrotut myytit ovat suoraan verrannollisia myyntityössä vietettyyn aikaan. Myynnin negatiivisia myyttejä voi kuulla taholta, joka a) ei ole tehnyt päiväkään myyntityötä tai b) on tehnyt sitä viikon tai pari.

Onkin erittäin jännää, miksi kokeneemmat myyjät, jotka ovat iät ajat saaneet elantonsa myymällä, kertovat aivan toisenlaista viestiä? Mistä voisi johtua tämä valtava ero puheen sävyssä?

Myyntiä kannattaa kokeilla

Ensinnäkin myynti on vaativaa työtä. Myynti vaatii yksilöltä halua pyrkiä eteenpäin ja kykyä nousta seuraavalle tasolle. Eikä siinä vielä kaikki, sillä myyjän on oltava ystävällinen, rehellinen, itsenäinen ja luotettava. Nopea laskupää ja asiakkaiden aitojen tarpeiden tunnistaminen ovat myyjälle peruskauraa. Olipa myyjä itse kuinka timanttisessa työkunnossa tahansa, hänen onnistuminen vaatii rinnalleen hyvät työkaverit, kunnolliset työkalut sekä kattavan perehdytyksen.

Myyjä miettii joka päivä vastausta siihen, miten meidän tuotetta myydään?

Myyjä saa ja joutuu olemaan työssään vastuullinen. Häneen itseensä kohdistetaan työnantajan puolelta tietyt odotukset, aikataulut ja tavoitteet. Asiakas taas odottaa häneltä parasta mahdollista palvelua sekä juuri asiakkaalle itselleen sopivaa tuotetta – oikea-aikaisesti. Jokainen, mielenkiintoa omaa ammattiaan kohtaan tunteva, suoriutuu kyllä näistä tavoitteista ja odotuksista.

Teksti jatkuu alla…


Jos etsit seuraavaa askelta urallasi jo nyt, voit kurkata myynnin avoimet työpaikat: 

Tutustu vapaisiin myyntialan tehtäviin tästä

Teksti jatkuu alla…

Millä lisätään omaa mielenkiintoa myyntiä kohtaan?

Myyntityö on sikäli yksilön oma henkinen ja sisäinen kamppailu, että jokainen tekee itse päätöksen omaan suhtautumiseen myyntityöhön. Myyjien keskuudessa puhutaan paljon asenteesta ja sen merkityksestä myyntityössä onnistumisessa. Myyntiä saatetaan kritisoida siitä, että myyjät istutetaan tiettyyn muottiin ja myyjien persoonallisuus minimoidaan pukemalla kaikille samanlaiset nappipaidat.

Kyllä myyntityössä saa olla ihan oma itsensä.

Työnhaussa ja myynnissä kannattaa kuitenkin muistaa, että tulokset eivät ole koskaan riippuvaisia iästä, koulutuksesta tai kokemuksesta. Vaativa maasto vaatii varmasti ympärille auttavat työkaverit ja hyvän työyhteisön. Ne myös lisäävät mielenkiintoa omaa työtä kohtaan, kuten myös joustavat työajat. Onnistumiset jaetaan myyntiorganisaatioissa aina yhdessä.

Mitä jos myynti pelottaa?

Myyntityö saa ja pitääkin pelottaa, mutta hyvän asenteen omaavan työntekijän on helppo mennä uuteen työpaikkaan töihin, sillä työnantajat kokevat saaneensa palvelukseensa todella innostuneen työntekijän. Uuden työntekijän saapuminen yritykseen on sama juttu kuin uuden vauvan syntyminen taloon.

Myynti on toki pelottavaa, jos siitä ei ole aiempaa kokemusta. Kuintekin siinä on valtava mahdollisuus saada onnistumisia heti työn aloittamisen jälkeen.

Jos tänään mietin omaa työuraani, myyntityön kautta saadut kokemukset ja opit ovat olleet eniten eteenpäinvieviä, jos ei jopa ratkaisevia. Myyntityöstä saadut vähäisetkin tulokset ovat lisänneet itseluottamusta itseäni kohtaan ja kuin huomaamatta olen tehnyt asioita, mihin en kuuna päivänä olisi vieläkään tarttunut ilman taustaani myyntityöstä.

Näen myyntityöhön asennoitumisen omana työelämän turvana sekä henkisen kasvun alustana. Mitä tahansa kohdalleni sattuukaan, haluan säilyttää nöyrän asenteen ja arvostuksen myyntityötä kohtaan.


Oletko jo unelmatyössä? Täältä vinkit myös myyntityöstä kiinnostuneille. 

Somepresenssi työllistymisen keinona_TuomasHaapsaari_ValtteriKarjula

Send this to friend