Jalkaa oven väliin ei ole työelämässä turha neuvo

Myynti ura

Christer Törnqvist toimii tänä päivänä DNA Kaupan kehityspäällikkönä. Hänen urapolku DNAlla antaa uskoa meille jokaiselle siinä, että aloittamalla työt alkupäästä ja tekemällä asiat systemaattisesti oikein, voi päätyä juuri sinne, minne urallaan haluaa. Kysyin Christeriltä, mitä oikeastaan lause ”Jalkaa oven väliin” tarkoittaa?

Eletään vuotta 2009 Tampereella, kun lähes valmis tradenomi Christer Törnqvist päätyi DNAn Tampereen puhelinpalvelukeskukseen työhaastatteluun. Puhelinpalvelukeskuksen toiminta oli aloitettu samana vuonna Oulusta ja seuraavana avattiin toimisto mm. Tampereelle. Christerille työskentely puhelinmyynnissä ei itsessään ollut uutta, sillä hän oli jo ennestään hankkinut opiskeluiden ohessa hieman myynti – ja esimieskokemusta.

Christerin kiinnostuksen oli herättänyt DNAn puhelinpalvelukeskuksen avoimet haut puhelinmyyntiin ja tiimiesimieheksi. Hän haki tiimiesimiehen tehtävään, mutta hyvästä haastattelusta huolimatta, DNAn puolella nähtiin paremmaksi, että Christer aloittaisi työt myyntineuvottelijan tehtävissä.

Vaikka koin pienen kolauksen unelmilleni työhaastattelussa, minulle annettiin heti siinä näkymiä tulevaisuuteen kertomalla, että esimiestehtävät voisivat olla mahdollisia myöhemmin, jos pärjään työssäni hyvin.

Nyt jälkikäteen Christer on tajunnut, että työuran alkupäässä olleet liian suuret luulot omista kyvyistä ja vain esimiestehtävien kelpuuttaminen eivät ole työnhakijan kannalta hyväksi. Jos suostuu laittamaan jalkaa aluksi vähän pienemmänkin oven väliin, antaa itselleen ainakin maaperän rakentaa uraa. Yrityksessä työskennellessä valmiudet menestyä haasteellisimmissa tehtävissä kasvaa koko ajan ja tilaisuuden koittaessa riski epäonnistua on pienempi. On oltava nöyrä ja tehtävä aina parhaansa – se kyllä jossain vaiheessa palkitaan.

Tuloksia voi tehdä jo alussa

Ensimmäinen koe-soitto on jäänyt Christerin mieleen elävästi. Hän muistaa seonneensa hieman puhelinliittymien vertailulaskuissa, joka laittoi ”potuttamaan” niin, että seuraavana päivänä hän päätti tehdä asiat toisin. Christer tunnisti itsessään, että laskeminen ja puhuminen yhtäaikaa eivät olleet hänen vahvuuksia, joten hän teki laskentaan oman apuvälineen – Excelin.

Yhtenä iltana tehty Excelini paisui isoksi myyntityökaluksi.

Työkalun vuoksi tai ei, kauppaa alkoi syntyä ensimmäisestä päivästä lähtien. Tuloksista on nähtävissä, että silloisen tulokkaan kehityskäyrä oli hurja. Laskuri herätti kiinnostusta muissakin työntekijöissä ja sitä otettiin käyttöön ensin Tampereella ja myöhemmin kaikkialla Suomessa.

Pysähdyimme Christerin kanssa miettimään enemmän sitä, mistä oikein syntyivät työntekijöiden erot tuloksissa? Oli sanomattakin selvää, että Christer omasi suuren kilpailuhalun, joka potki automaattisesti häntä eteenpäin. Yhtenä konkreettisena tapana hänellä oli myös tehdä niin, että ensimmäistä taukoa ei vietetty, ennen kuin ensimmäinen kauppa oli syntynyt.

[Katso Christerin terveiset Fuengirolasta ja hae hommiin. Artikkeli jatkuu alla…]

Haluatko Pohjoismaiden tehokkaimman puhelinmyyntiketjun kärkeen?

[Artikkeli jatkuu alla…]

Yksilöllä on merkitystä

Rauhallisuus ja vakuuttavuus olivat Christerin myyntivaltteja. Hyrräävä laskuri vapautti energiaa asiakkaan kanssa keskustelemiseen ja esimerkiksi aamupäivällä tehdyt kaupat toivat iloa ja virtaa iltapäivään. Christerin mukaan voisi melkein väittää ääneen, että myyjän tuloksista 80% johtuu hänestä itsestään ja 20% myytävistä tuotteista. Oma motivaatio ja asenne on paljon toitotetut ominaisuudet, mutta niiden merkitys on vain niin iso. Ihan mistä tahansa lähtökohdista voi siis tulla tekemään töitä ja onnistua siinä.

Halusin olla Tampereen paras myyjä ja kävimme verisen hauskaa kamppailua toimiston sisällä olevan työkaverin kanssa.

Christerin kilpailuhenkisyys ja kunnianhimo ovat myöhemminkin näyttäytyneet hänen työskentelyssään. Yli 8 vuotta kestäneen DNA-uran varrella on ensin satsattu omiin tuloksiin, sen jälkeen oman tiimin onnistumisiin ja sitten kannettiin vastuu Tampereen toimistosta. Tämän jälkeen Christer eteni Etelä-Suomen aluepäälliköksi ja kamppaili tehokkuudessa kolmea muuta aluetta vastaan. Nykyään hän keskittyy kaikkien DNA:n puhelinpalvelukeskusten yhteispeliin – tavoitteena olla paras puhelinmyyntiketju Suomessa. Tässäkin kisassa on pärjätty hyvin, sillä DNA Puhelinpalvelukeskus rankattiin viime vuonna tehokkaimmaksi koko Pohjoismaissa!

Parhaat työntekijät treenaavat itselle vaikeita juttuja myös omalla ajallaan ja koittavat päästä selville siitä, miten ottaa paras hyöty irti omista vahvuuksista.

Jos Christerin uratarina pitäisi punoa pieneen kappaleeseen, sanoisin sen olevan elävä esimerkki siitä, kuinka myyntineuvottelijasta voi tulla kehityspäällikkö. Kannattaa muistaa, varsinkin nuorten, että sillä on suuri merkitys, että saa jalkaa oven väliin. Työnhaussa ja tilanteissa olet aina etumatkalla silloin, kun olet jo töissä.


Mikäli haluat päästä mukaan DNAn tai jonkun muun yrityksen tarinaan, katso täältä uudet myynnin alan avoimet työpaikat ja lue Barona Salesin terveiset.
New Call-to-action

Send this to friend